De stille kracht van momentum

Je hoeft de televisie of de radio maar aan te zetten. Of op het internet de commentaren te lezen bij het nieuws. “Het management, de managers, die managertypes”; ze zijn verantwoordelijk voor veel van wat misgaat in de samenleving. “De managers” zijn incompetent, graaiers, veroorzakers van bureaucratie en daarbij overbodig. Het maakt niet zoveel uit of het over bedrijven gaat, of over maatschappelijke organisaties. Daar waar het misgaat zijn altijd managers in de buurt en schuldig.

Wie neemt het op voor de manager?
“De managers” krijgen dagelijks de Zwarte Piet toegespeeld voor tal van misstanden. Voor een deel hebben ze dat aan zichzelf te wijten. Er is – net als overal – kaf onder het koren en een deel is gewoon niet opgeleid voor een managementtaak, of opgewassen tegen wat er bij komt kijken. Natuurlijk zijn er ook externe oorzaken; té complexe organisaties, onduidelijke rollen, stresseffecten van de crisis en niet in de laatste plaats de veel grotere transparantie in organisatie en in de maatschappij. Maar een goede manager kijkt eerst naar zichzelf en dan pas naar de omstandigheden. Draag ik zelf bij aan die beeldvorming? Wat kan ik anders doen om die geluiden te doen verstommen in mijn omgeving? Zorg ik als manager ook voor Au! Of wellicht juist voor WAUW?

Advocaat pro deo
Ik werp mezelf op als advocaat van “de managers”. Iemand moet het doen en de meesten komen er niet aan toe om een column als deze te schrijven. Ik voel me geroepen, omdat ik langdurig manager geweest ben en weet wat er op je af komt. Ik voel me ook geroepen, omdat ik weet dat er veel góede managers zijn. Hen wordt tekort gedaan, door ze over een kam te scheren met degenen die niet presteren of prestaties juist in de weg zitten.

Meer dan alleen verdediging
Maar alleen de advocaat zijn van “de managers” is niet genoeg. Managers verdienen waardering én instructie. Ze hebben recht op training en coaching die ze handvatten geeft voor de dagelijkse praktijk. Zodat het AU-gevoel verdrongen wordt door WAUW-geroep. Maar bewondering oproepen; wat moeten managers daarvoor anders gaan doen?

Management voor gevoel
WAUW is wat je voelt als je SAMEN op hetzelfde spoor blijkt te zitten. Een gevoel van WAUW ervaar je als de neuzen dezelfde kant op staan als en er een rotsvast vertrouwen ontstaat. Er komt geloof in het vervolg, in de voortgang, de afloop en de uitkomst. “Nú gaat het gebeuren”, voelt iedereen, “deze keer komt het er écht van”. Van WAUW krijg je het warm. WAUW is energie. WAUW wil je wel managen.

WAUW is momentum
WAUW voel je als er momentum ontstaat in je team of project. Momentum is magisch en geeft vertrouwen en versnelling. Momentum is net zoiets als de klik in een relatie tussen twee mensen. Je weet soms niet hoe het ontstaat, maar dat het er is – de klik of het momentum – is het gevoel dat je deelt met de ander(en). Voor momentum geldt – het woord zegt het – dat het van zichzelf van tijdelijke aard is. Meer nog dan bij de klik moet je er aan werken om het te laten voortduren. Momentum moet je telkens weer maken. Momentum moet je managen.

WAUW krijgen door momentum te maken
Of je WAUW krijgt heb je als manager in eigen hand. En niet alleen als manager. Momentum maken en WAUW krijgen is haalbaar voor iedereen en in elke situatie. Zo lang je maar samen met iets bezig bent. WAUW is het resultaat van een bijzondere mix van wie je bent en wat je doet. WAUW krijg je als je handelt vanuit drie mentaliteiten en je jezelf bekwaamt in drie gedragingen

Mentaliteiten
Een mentaliteit is een manier van kijken naar de werkelijkheid die gedragsbepalend is. De drie mentaliteiten die voor WAUW zorgen zijn:

  • Het glas is vol: Als je aandacht is bij wat er, dan ontbreekt er niets en heb je alleen maar reden voor dankbaarheid
  • Het begint bij mij: Als je altijd als eerste kijkt naar je eigen rol en verantwoordelijkheid dan heb je je handen meer dan vol
  • Er is meer: Als je beseft hoe weinig je weet, dan is er maar een houding; doorvragen

Gedragingen
Een gedraging is gedrag dat geen incident is, maar terugkerend en weloverwogen. De drie gedragingen die helpen om WAUW te krijgen zijn:

  • Aansluiten: Altijd beginnen met de relatie. Zonder relatie hoef je niet eens te denken aan resultaat
  • Uitlijnen: Om samen ergens uit te komen moet je naast je bestemming ook de weg uitstippelen
  • Urgentie maken: Om beweging te krijgen moet er verlangen ontstaan.

Concreet en aanwijsbaar WAUW maken
In een volgend artikel zal ik voorbeelden geven van concreet gedrag van managers, die zich deze mentaliteiten en gedragstypen eigen maken. Het gedrag waarmee ze WAUW maken in de dagelijkse praktijk is aanwijsbaar en kopieerbaar. Gedrag waarmee ze in hun omgeving alle kritiek op “die managers” verstommen.

Dit artikel verscheen eerder op www.managementsite.nl