Succes kun je ruiken. Als je maar vaak genoeg praat met ondernemende mensen ontwikkel je er een neus voor. Voor de types die hoe dan ook gaan waarmaken waarvan ze dromen. Voor de concepten die écht potentieel hebben en bijna niet kunnen mislukken. Bijna. En soms ruik je ook niks. Dan zit het er niet in. (Of je bent gewoon verkouden).

Gisteren was ik bij de opening van een winkel. Iedereen die nu iets nieuws begint in retail, die kan op mijn belangstelling rekenen. Verstand van retail heb ik nauwelijks, van ondernemen des te meer. Wie een nieuwe winkel begint die moet wel een heel goed idee hebben. Iets dat deze tijd aankan, iets dat deze tijd misschien wel vooruit is.

Mum’s Closet in Veenendaal is zo’n goed idee. Een winkel in kinderkleding en tegelijk advies- en trainingsruimte voor winkelondernemers en winkelpersoneel. Het één gaat naadloos over in het ander, of eigenlijk andersom, want het adviesburo was er eerder. Esther en Roos van Visual Movement hebben een superconcept en ze gaan er geheid een succes van maken. Dat kun je ruiken.

Wat jij en ik er mee kunnen? Niet veel als je geen winkel en geen jonge kinderen hebt. Behalve dat je je zou kunnen afvragen: wat zou ik verkopen als ik als dienstverlener een fysieke winkel zou openen? Of: als ik een winkel had, wat voor advies of training zou ik kunnen aanbieden? Als ik nu aan bedrijven lever, wat zou ik voor consumenten kunnen aanbieden. En andersom. Als ik nu in een lease Audi rij, wat heb ik bij me als ik een bestelbus zou willen vullen? Wat als…?

De toekomst van retail is *hybride. Bricks, bytes en buitenissige ideeën. Het is nieuw en fantasievol ondernemerschap dat winkelcentra gaat vullen.

*Ben je in Haarlem, kijk dan ook eens naar Meneer Paprika