Als iedereen voor meer service gaat, dan is er een markt voor zónder service. Voor tweedehands auto’s zonder garantie is bijvoorbeeld een markt. En dat is een grotere markt dan je zou denken. Zo is er ook een markt voor kantoormeubilair, dat níet in hoogte verstelbaar is. En een markt voor vliegreizen die níet om te boeken zijn. Er is vraag naar jaarrekeningen zónder accountant, restaurants zonder bediening en bioscopen die je niet vertellen in welke film je binnenloopt. De ene markt is groter dan de andere, maar er ís een markt voor bijna alles wat je nou juist níet verwacht.

Dat wat iédereen aanbiedt schept een markt voor iets anders; een tegenmarkt. Tegenmarketing kan heel handig en rendabel zijn. Het duurt namelijk vaak lang voordat de andere aanbieders het gaan begrijpen, áls dat al gebeurt. Tegenmarketing maakt gebruik van trends, door er slim tegen in te gaan. Er is of er komt dus een markt voor “minder beleving”, voor “kleinere porties”, voor “minder versnellingen”, voor “niet verlengbaar”, voor “zonder helpdesk”, voor “langere looptijd”, voor “minder keuze”.

Wat is de tegenmarkt voor jouw markt?

(Er is trouwens ook een markt voor managementcoaches die er niet zo moeilijk over doen. Niet verder vertellen graag.)