Het is een valkuil voor dienstverleners en voor adviseurs in het bijzonder; de klant geven waar hij om vraagt. Komt voort uit een al te gedienstige opstelling, commerciële gretigheid of gewoon onervarenheid. Goed luisteren en de klant laten uitpraten, zo leren we. Ja en amen. Nee dus.
Opdrachtgevers denken in oplossingen. Ze worstelen al lang genoeg met het probleem. Ze hebben het antwoord al wel zo’n beetje helder. U ook natuurlijk, maar u wilt nog even terug, naar de essentie, de kern, de energie, naar wat er echt zeer doet. Even trekken en duwen, knijpen en wrijven, tot de ander AUW! roept. U kunt pas iets voorschrijven als u weet waar de pijn zit.
Wie de patiënt zelf laat dokteren krijgt een zachte heelmeester. En wie zijn klant het laat oplossen wordt hooguit uitvoerder, maar nooit adviseur. Neem uw opdrachtgevers serieus en knijp even waar het écht pijn doet. Anders slikken ze niks van u.