De meeste mensen praten makkelijker dan ze schrijven. Over het weer, de vakantie , over zichzelf en over hun werk. Ik wil er even aan voorbij gaan, of dat praten altijd zo doordacht en duidelijk is. Het punt is dat ze schrijven – waar dan ook over –  veel lastiger vinden dan praten. Goed, het is misschien ook niet voor iedereen weggelegd.
Het hoeft geen probleem te zijn, niet schrijven. Als je als ondernemer dagelijks spreekt voor een publiek van honderd of zelfs maar een tiental potentiële klanten. Dan vult je zakelijke balboekje zich vanzelf. Toch? Maar wie doet dat? Wie komt daar aan toe? Enkelingen.
De rest zal moeten schrijven om een naam te bouwen. Een internetsite, in de weekkrant, een nieuwsbrief, een weblog, een vakbladartikel, een boek. Waarom? Simpelweg om jezelf maximaal te vermenigvuldigen. Voor je massa, je schaal, je podium. Om je zaal te vullen.
Komt de hamvraag: Waarover dan? Dat kun je natuurlijk overlaten aan een medewerker, een tekstschrijver of een reclamebureau. Soms werkt dat. Sterker is dat je zelf nadenkt over je boodschap, jouw goede nieuws , jouw moois voor de wereld. En daarover zelf schrijft, telkens weer. En weer. En weer. Word je eigen publiekstrekker.