De telefoon ging en ik verwachtte een verkooppraatje. Maar het was Egbert, die dit voorjaar de tuin heeft gerestaureerd. Of hij even langs kon komen. Tien minuten later stonden we tussen de rozen en legde hij me uit hoe ze te snoeien. “Je moet wel weten wat je doet, dus dan help ik de mensen de eerste keer even.” Van het appelboompje moest ik afblijven en de vlonder regelmatig van blad ontdoen. Verder stond het er allemaal mooi bij en in het voorjaar komt hij terug met een nieuwe buxus voor in de hoek.
Ik had een goeie avond dankzij Egbert. Zo’n koninklijke behandeling krijg je als klant niet elke dag. Hij had ook thuis Lingo kunnen gaan kijken, maar bedacht zich onder het eten opeens de tuin van Aalbers. Even naar kijken, even aandacht aan schenken. Een half uurtje en een paar tips van de vakman, service van de zaak. Ik had er niet om gevraagd, ik had het zelfs niet verwacht. Die komt er wel met zijn hoveniersbedrijfje.
Niets verkoopt beter dan verwennen en verrassen. Voor respect en achting: overtref de verwachting. Zorg ervoor dat je klanten je ambassadeurs worden.