Het beste restaurant zit niet in de Hoofdstraat. Het adres lees je niet in de weekkrant, langs het voetbalveld of naast je nieuwsoverzicht. Je weet het te vinden omdat iemand het je ingefluisterd heeft. En dan nog is het zoeken. Zo komen er alleen mensen die écht waarderen wat daar wordt voorgeschoteld. En het zit altijd vol.

Bij de McDonalds is het ook altijd druk. Grote lichtmasten en elke dag reclame op televisie zorgen voor de klanten. Op de beste plekken natuurlijk; daar waar iedereen voorbijkomt.

Als sterrenrestaurant kún je natuurlijk veel reclame gaan maken. Of een AA-locatie huren. Maar het is niet alleen weggegooid geld, je krijgt niet de klanten die je verdient. En een McDonalds buiten beeld staat direct op achterstand, omdat je er precies hetzelfde kunt krijgen als overal. Verschillende verwachtingen, andere momenten, ander businessmodel.

Marketing bestaat uit twee delen. Deel één is mensenkennis. Precies weten wie wat zoekt en waar en wanneer. Deel twee is zelfkennis: weten wat je wel en wat je niet kunt en van welke klanten je écht blij wordt.

Ondernemen is heel goed je plek weten.