Ben je blauw of rood? Of groen met een paars accent? FSLY of PWBT, een orchidee of een waterdrager? Het kan ook zijn dat je linksdraaiend bent en af en toe rechtsdragend. Zelf was ik het allemaal al wel eens. Ik heb er vrede mee. Het waren aangename trainingsdagen.
Hokjestrainingen noem ik ze. Met vragenlijsten, spindiagrammen en assenstelsels. Beantwoord de volgende 26 vragen zo eerlijk mogelijk en dan weten wij wat je kleur is, je allergie, je voorkeursstijl en je leerattitude. Zodat we weten wat we aan je hebben. En hoe we met je om moeten gaan.
Maar hokjes om mensen in te stoppen zijn overal al. Ze zitten in ons hoofd en we gebruiken ze om het ons makkelijker te maken. Zij is er zo een en hij is typisch zo’n zus. Door mensen in hokjes te stoppen hoeven we minder moeite te doen. Om ze echt te leren kennen. Denken we.
Hokjestrainingen zijn erg nuttig. Op de hei en voor ons, de managementtrainers. We hebben er onze agenda’s vol aan en schrijven er boeken vol over. Onze groepen gaan de dag erna gewoon weer aan het werk, gewapend met nog meer hokjes, om de mensen mee in te delen.
Maar segmenteren is achterhaald én niet alleen in de marketing. Eén-op-één is in en dat is het in communicatie altijd geweest. Vertel me wie jij bent, wat jij belangrijk vindt, waar jij wakker van ligt en waar jij warm van wordt. Kijk, zo begrijpen we elkaar.