“Het is dat mijn klanten het verwachten”, zegt hij, “maar voor mijzelf heb ik het niet echt meer nodig”. “Ze vinden het mooi, dat gedoe met meetlint en passer. Het hoort bij de droom van helemaal op maat gemaakt; exclusief en uniek. Maar met het blote oog zie ik al genoeg om het net zo nauwkeurig en precies passend te kunnen maken. Ze zouden dat nog wel van me geloven, maar het zou hun sprookje bederven. En dus blijf ik het maar doen.”
Ook in zakelijke dienstverlening is confectie taboe en maatwerk commercieel correct. Klantspecifiek is het dogma: maximaal toesnijden op individuele wensen en behoeften. Veel dienstverleners laten zich zo ertoe verleiden om telkens weer het wiel opnieuw uit te vinden. Op nul beginnen, een plooitje hier en een naadje daar, de klant weet niet beter, maar het kost klauwen met geld.
Stop er eens mee. Op een dag heb je je wiel wel, toch? Je bent er goed in en  bij negen van de tien klanten is het toepasbaar en van toegevoegde waarde. Doe ergens een deur open en je weet wat er nodig is en kunt direct beginnen. Meesterschap is ook maatwerk.