Goed. Nog één keer dan. Waar ben je naar op zoek? Hoe kan ik je helpen om dat te vinden? Wat wil je graag dat ik voor je doe? Wat moet ik anderen over je vertellen?
De grootste mythe over ondernemer zijn, is dat je het helemaal in je eentje doet. Dat ondernemers supermensen zijn, die het allemaal wel alleen afkunnen. Dat het sterke meiden en jongens zijn, die in hun eentje de kar trekken, de beer temmen en de toko uit de grond stampen. En nooit om hulp vragen. Dat is de mythe.
Om hulp vragen heeft iets……, nou ja hoe zal ik het zeggen. U weet wel wat ik bedoel. Met je hulpbehoevendheid loop je niet te koop. We vertrouwen liever op eigen kracht en we houden naar anderen het beeld in stand. En in eenzaamheid belijden we de mythe.
De werkelijkheid is, dat zakelijk succes vaak veel vaders en moeders heeft. Mensen die op belangrijke momenten hun nek hebben uitgestoken om iemand OP de kar te zetten. Mensen die niks liever deden, dan een gunst, een plezier, een goede daad. Omdat het ze een fijn gevoel gaf en omdat het ze gevraagd werd.
Een beetje ondernemer vraagt om hulp. Bij mensen die haar of hem welgezind zijn. Die iets willen terugdoen. Die zich best in-dienst-willen-stellen-van. Aan hen de juiste vragen stellen is goed gebruik maken van je bronnen. Ondernemerschap dus.
PS. Ik stel het op prijs wanneer u anderen op mijn werk attent maakt.