De afdeling klantensorry

Ze deden veel goed. Ze namen de telefoon snel op, ze regelden een monteur die telkens snel ter plaatse was. Ze repareerden dat wat ze konden repareren en bedankten ons voor de melding. Ieder keer weer. Zelfs de baas verscheen op zaterdagmiddag in eigen persoon om onze...

Lees meer

Hoe moeilijk kan het zijn?

Waarschijnlijk ken jij ze ook wel. Die ondernemers die de groei lijkt aan te waaien. Die in crisis én in hoogconjunctuur jaar na jaar maar blijven plussen. Het lijkt wel of iedereen die ze tegenkomen klant bij ze wordt. Ze beginnen aan de ene onderneming na de andere...

Lees meer

Voor een goede kop moet je glippen

Een kop kan je maken en een kop kan je breken. Iedereen die wel eens een interview heeft gegeven, weet hoe je verrast kunt worden door een krantenkop die nergens op slaat. Koppen worden dan ook niet gemaakt om de lading te dekken, maar om de aandacht te trekken. Pas...

Lees meer

Momentum; natte vinger en wind mee?

Ik moet er erg om lachen altijd. Om de blogs en artikelen over de kantoorjungle, de management mythes en de bullshit bingo's. Het ontzenuwen van de vaagklets en de dikpraat van "consultantanttypes" is een gat in de markt. Een gat voor stukjesschrijvers die, als ze er...

Lees meer

Veranderen wat goed gaat

Waarom zou je veranderen wat goed gaat? Never change a winning team.  Daar waar het prima loopt, waar kansen in overvloed zijn, waar de groei als vanzelf komt, daar is de voedingsbodem voor verandering schraal. En toch kunnen er redenen zijn om de dingen anders...

Lees meer

Welkom in het jaar van de stilte

Het is nieuwjaarsdag, half acht ´s morgens. Stiller dan nu wordt het niet dit jaar. En toch ga ik er mijn best voor doen om van 2019 het jaar van de stilte te maken. Ik heb daarvoor zowel een persoonlijke reden* als een zakelijke drijfveer. Beide komen hierna aan de...

Lees meer

Woorden om niet meer te gebruiken (in 2014)

Geen mens gelooft je meer. Als je nu nog een betoog begint over hoe duurzaam je bent. Het heeft nu ook de Volkskrant gehaald; duurzaam is een hol begrip geworden; een galmende container zonder inhoud, zonder betekenis. Iedereen is duurzaam en niemand is duurzaam....

Lees meer

Een ondernemer op zoek naar de juiste oprit

Probeer je er maar eens níet ongemakkelijk bij te voelen. Bij de documentaire Schone Schijn, die deze week werd uitgezonden op NPO2. Het is het ondernemersverhaal van Serge Janssen Daalen, die na eerdere pieken door diepe dalen gaat en in zijn overlevingsdrang wel...

Lees meer