Een ander perspectief

Mijn vader leerde me tekenen met perspectief. Daarbij verbind je alles in je gezichtsveld voortdurend met de horizon, met je blik op het "verdwijnpunt". Objecten, gebouwen, mensen krijgen daardoor een relatie met elkaar. Het één is groter dan het ánder en dít is...

Lees meer

Marketing en het vooruitzicht van lucht

Ik bestelde een bladhark, maar dat was verkeerd. Ik moest vragen om ¨het vooruitzicht van een opgeruimde tuin.¨ Want volgens Seth Godin kopen mensen geen producten en diensten, maar relaties verhalen en beloftes. In een uitwisseling op twitter werd mij deze les...

Lees meer

De medewerker als lastige rekensom

Als ik ergens niet uit kom, ga ik er een poosje over fietsen. Niet erover nadenken, nee erover fietsen. Dat is de beste manier om mijn onbewuste oplossingsvermogen aan te spreken. Na een kilometer of wat lekker mezelf inspannen en om me heen kijken is het meestal...

Lees meer

Is jouw CEO ook bang voor winst?

Randstad Holding doet zo'n 22 miljard omzet, zei CEO Jacques van den Broek trots, maar hoeveel winst dat oplevert weet hij niet. Hij werd aangekondigd in het radioprogramma Kamerbreed en je kon zijn gesprekspartners hun wenkbrauwen horen optrekken. "Winst is een...

Lees meer

Ondernemers en leuke mensen

Er is wel iets aan het veranderen in ondernemersland. Langzaam maar zeker. Of; het is er altijd geweest en het wordt nu meer zichtbaar. Feit is dat ondernemen nog steeds draait om poen, winst, rendement in de tent. Maar steeds vaker komt er iets bij dat vroeger geen...

Lees meer

Ingewikkelde oplossingen bestaan niet

Het is gewoon niet waar. Dus accepteer het dan ook niet, het argument "dat het ingewikkelder is dan je denkt." Neem geen genoegen met dit doekje voor het bloeden. Problemen worden nooit opgelost door complexiteit te benadrukken. Er bestaan geen ingewikkelde...

Lees meer

Marketing met weggegooid geld

Zo gaat de lol er wel een beetje van af. Ik las dat nu al bekend is welke voetballer de recordtransfer van Neymar gaat overtreffen. "Big data tells...." En ook dat data-analyse de doorslag gaf bij de Europese titel van de voetbalvrouwen. Ik heb nooit gegokt op...

Lees meer

Ondernemers moeten wel hun plek weten

Het beste restaurant zit niet in de Hoofdstraat. Het adres lees je niet in de weekkrant, langs het voetbalveld of naast je nieuwsoverzicht. Je weet het te vinden omdat iemand het je ingefluisterd heeft. En dan nog is het zoeken. Zo komen er alleen mensen die écht...

Lees meer

Laat mij maar (niet)!

In een reclame op tv lang geleden, was de man des huizes een ADHD type manager, die bij alles over de bank sprong en riep: ¨laat mij maar¨. Dat kwam door de margarine die zijn vrouw hem voerde. Ik at en eet geen margarine, maar herkende mezelf direct. Alles aanpakken,...

Lees meer