Veranderen wat goed gaat

Waarom zou je veranderen wat goed gaat? Never change a winning team.  Daar waar het prima loopt, waar kansen in overvloed zijn, waar de groei als vanzelf komt, daar is de voedingsbodem voor verandering schraal. En toch kunnen er redenen zijn om de dingen anders...

Welkom in het jaar van de stilte

Het is nieuwjaarsdag, half acht ´s morgens. Stiller dan nu wordt het niet dit jaar. En toch ga ik er mijn best voor doen om van 2019 het jaar van de stilte te maken. Ik heb daarvoor zowel een persoonlijke reden* als een zakelijke drijfveer. Beide komen hierna aan de...

In iedereen schuilt een eikel

Ik neem mijn heidagen graag letterlijk. Wanneer een klant het woord laat vallen, weet ik wel een paar inspirerende ¨buitenkantoren¨ op de Utrechtse Heuvelrug. Lekker centraal, veel ruimte, geen schermen en goedkoop. Een paar boodschappentassen met thermosflessen en...

Voor je je klanten de deur uitdoet …

Het was een kleine speciaalzaak en ik kwam er twee, drie keer per jaar. Stukje rijden, maar dat gaf niet, want een vakman en altijd goed en snel geholpen. Tot vorige week. Hij vertelde trots dat ze gingen verhuizen; om de hoek, groter pand, nieuwe franchise formule én...

Een ander perspectief

Mijn vader leerde me tekenen met perspectief. Daarbij verbind je alles in je gezichtsveld voortdurend met de horizon, met je blik op het "verdwijnpunt". Objecten, gebouwen, mensen krijgen daardoor een relatie met elkaar. Het één is groter dan het ánder en dít is...

Marketing en het vooruitzicht van lucht

Ik bestelde een bladhark, maar dat was verkeerd. Ik moest vragen om ¨het vooruitzicht van een opgeruimde tuin.¨ Want volgens Seth Godin kopen mensen geen producten en diensten, maar relaties verhalen en beloftes. In een uitwisseling op twitter werd mij deze les...