Wie verkoopt er eigenlijk nog wél?

5 aug 2011 | communicatie, klantgerichtheid, marketing, ondernemen, verkoop

Ik werd gebeld door de verkoper van mijn garagebedrijf. Hij vertelde me dat er een nieuw model is van mijn huidige auto. En dat hij zelf op het ogenblik in een demonstratiewagen van dat nieuwe model rijdt. En dat hij me die graag een keer een weekend uitleent. Zo maar. Om er mee kennis te maken. Dit weekend bijvoorbeeld. Of ik dat op prijs zou stellen? Dan kwam hij vanavond even langs om auto’s te ruilen. Leuk toch?
En toen werd ik wakker. Het was natuurlijk een droom. In de tientallen jaren dat ik al in auto’s van de duurdere middenklasse rijd ben ik nog nooit gebeld door een autoverkoper. Gewoon nooit. Het zal wel niet nodig zijn. Of te druk in de showroom. Het enige waarvoor de garage mijn 06-nummer belt is om me te vertellen, dat de kosten van de grote beurt tegenvallen. Het enige.
Binnenkort lanceer ik een nieuw programma met titel Iedereen Verkoper. Het doel is bewustwording van het belang van verkopen. Actieve verkoop in de breedte binnen organisaties. Verkoop door iedereen, omdat alleen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid alleen echt niet voldoende zijn. En om voor goed af te rekenen met alle negatieve associaties bij verkopen. Zoals die bij autoverkopers.
Want als autoverkopers al niet verkopen, wie verkoopt er dan nog wel?

Deel dit met

4 Reacties

  1. Steven Emmens

    Prima plan. Ben ooit uit een showroom gelopen omdat niemand tijd voor me had. Te druk met de leaseklanten. Voor occasions hebben ze vaak een apart mannetje dat je ook zuchtend helpt.

    Antwoord
  2. Michael Grieve

    Misschien is het wel zo dat vele merken gewoon niet veel moeite meer moeten doen om te verkopen. Mijn zoon werkt als technieker in een merkgarage en daar worden dagelijks nieuwe auto’s klaargezet om door klanten opgehaald te worden, en dat zijn er tientallen per week. In zo’n situatie hoef je niet echt de baan op om klanten binnen te halen.

    Antwoord
  3. Hannes de Paauw

    helemaal mee eens Wim!

    Mijn auto staat nu bij de garage omdat deze gespoten moet worden. ik rij een Passat en wat krijg ik mee…een Polo. Het maakt mij verder niks uit in wat voor een auto ik nu twee dagen moet rijden maar als ik daar verkoper zou zijn dan had ik deze beste man de nieuwe passat meegegeven. Het is niet moeilijk om te checken wanneer mijn leasecontract afloopt. Ik weet dan in ieder geval hoe de nieuwe passat rijdt en misschien neem ik deze dan wel weer.

    Mijn voorstel is het volgende:
    Bespaar nu niet op kosten om een goedkoop en klein autootje mee te geven als iemand schade heeft of een beurt moet doen.
    Geef ze juist een nieuw type mee van het model dat ze nu rijden of een slag groter.

    Heeft in mijn ogen de volgende voordelen:
    – je gaat met een lekker gevoel de deur uit
    – op je werk of thuis kom je trotser aanrijden. Je hoeft je niet te verontschuldigen of te zeggen ”ja mijn auto staat nu bij de garage”
    – misschien kun je nu makkelijker je vrouw overhalen om toch de volgende keer de duurdere type te leasen / kopen
    – gooi deze kosten onder marketingkosten, ik weet zeker dat je er meer handel uithaalt!

    groet hannes

    Antwoord
  4. wimaalbers

    Goede suggestie Hannes. Ik herinner me iets dergelijks in een ver verleden bij een autobedrijf in Den Bosch. Maakte toen grote indruk op me.
    Michael. Dat was altijd zo. Maar of het nog steeds zo is, danwel zal zijn?? Ik hoor ook heel andere verhalen.
    Steven. Er zijn her en der goede bedrijven die zich specialiseren in mooie jonge occassions. Liefhebber-ondernemers. Vaak ook heel klantgericht. Moet je wel even naar zoeken.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer