Wees te druk om je druk te maken…

18 apr 2011 | acquisitie, ondernemen, verkoop

Ga eens op de markt staan. Met uw dienst, uw product, uw evenement of uw idee. Op een beurs mag ook, als er maar veel mensen voorbijkomen. Op een echte markt werkt het misschien nog wel het beste. U mag vast wel een keer meedraaien in de kraam van de groenteboer of de sokkenkoopman. Ik verzeker u, het wordt een leerzaam dagje.
Als je een ding afleert op de markt, dan is het wel om je druk te maken over niet-kopers. Hoeveel mensen je ook aanspreekt, slechts een fractie ervan wordt koper. Je wordt vriendelijk glimlachend voorbijgelopen door velen. Niks aan de hand, ze hebben geen groente nodig of ze hebben er geen geld voor. Even goede vrienden hoor. Volgende week misschien wel.
Het tweede dat je leert is om bliksemsnel de volgende klantkandidaat in het vizier te krijgen. Tijd om na te denken over dat ”Nee, dank u” van zojuist heb je niet. Het is druk op de markt en je hebt mooie waar. “Dag mevrouw, ik zie dat u staat te denken; wat een mooie trainingen“. Wilt u even proeven of zal ik gelijk een pondje doen?” ”Nee, toch niet? Denkt u er nog maar even over na.” ”Dag mijnheer, wat mag het voor u zijn vandaag?”

Deel dit met

3 Reacties

  1. John Knappers

    Hee Wim,
    Je schrijft leuk over een boeiend vak.
    Mijn vak verkopen heeft ogenschijnlijk niets te maken met mijn blog, maar, voor de goede luisteraar, alles.
    Je stukjes zijn helder, vaak open deuren voor me, maar jij weet ze lekker op de juiste plek te zetten.
    Goed bezig!
    Hartelijke groet, van een ouwerwetse verkoper.
    Juist nu, in deze tijd, heerlijk weer, ons vak 🙂

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Dankjewel John
    De openste duren zijn vaak de belangrijkste

    Antwoord
  3. Viktor luttikholt

    Ja Wim, leuk stukje om te lezen want inderdaad; hoe verleid je mensen zodat ze kiezen voor nou dienst, jouw tomaten of traingsweekend? Verras, verander, verover zijn daarin mooie thema’s. Ga je voor directe sales of wil je lange termijn relaties? Mooi hoe je aangeeft dat je op de markt leert incasseren. Dan begrijp je dat het slechts gaat om functionele blauwtjes. De kunst van vragen stellen. Als je het probleem van je klant voor ogen houdt kom je sneller aan dat pondje tomaten. ” Ja ja mevrouw: een pond tomaten voor 4 euro”. Hoe lang blijven die tomaten vers? Super leuke materie: de kunst van het verleiden is de kunst van de marktkoopman. Een echt ambacht nog dat je kunt leren,als je durft. Wie durft?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer