Waarom delegeren lastig is

8 sep 2010 | communicatie, gespreksvoering, leiderschap, ondernemen, organiseren

Delegeren is niet moeilijk. Welnee, niets is makkelijker. Doe jij  die klus even, de vaat, dat rapport, de voortent, die afdeling, het schilderwerk, de hapjes. Zo gezegd, zo gedaan, toch? Waarom klagen jullie dan allemaal zo? Hoezo last met delegeren?
Delegeren is het makkelijke deel van delegeren; afspreken wie het gaat doen. Zo ver komen we meestal wel, maar we vergeten dat er meer bij komt kijken. Wie is één, maar wat, hoe, wanneer en waarmee is al een heel ander verhaal. En wat dacht je van wat als het niet voor elkaar komt? Dat slaan we voor het gemak meestal maar over.
Bij delegeren komt meer kijken dan afspreken. Het begint met goed uitspreken wat jij wilt bereiken, vervolgens bespreken (dat wil zeggen dat ander er ook iets over zegt). Dan pas spreek je af wat, hoe, wanneer en nog een paar van die dingen. Anders wordt het wel heel lastig om elkaar er op aan te spreken, mocht het onverhoopt niet lukken.
Je hebt geen last met delegeren. Waar je last mee hebt is afschuiven.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer