Voeling is een competentie

9 mrt 2011 | communicatie, gedrag, leiderschap, management

Het doet soms gewoon pijn om het te zien. Hoe het uit de hand kan lopen, tussen mensen, met een groep of team. Als de verhoudingen verziekt zijn kan de temperatuur behoorlijk oplopen. En als het werkklimaat eenmaal koortsig is dan wordt alles wat je aanraakt besmettelijk. Dan gaat het woekeren, etteren, zweren.
Je hoeft niet met elk wissewasje naar de dokter. Veel pijntjes gaan vanzelf weer weg. Zo moet je als manager ook niet te kleinzerig zijn. Of te zorgzaam voor je mensen. Een gezond lijf kan wel wat hebben en een gezonde organisatie ook. Af en toe een kleine ontsteking is een prima prikkel voor je immuunsysteem. Af en toe een botsinkje helpt om verhoudingen gezond te houden. Zolang het maar overkomelijk voelt.
Er is ook pijn waar je niet te lang mee moet rondlopen. Als je kiespijn te lang ontkent wordt het een wortelkanaalbehandeling. Een zere pols een peesontsteking. Pijnlijk, kostbaar en “te voorkomen geweest”, zeggen we dan achteraf. Net als in een organisatie, team of afdeling. Een goede manager weet wanneer zij/hij ze kan laten aanmodderen, maar ook wanneer direct ingrijpen nodig is. Voeling is een managementcompetentie.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer