Vloggen; de ervaringslessen van een beginner

24 mrt 2016 | communicatie, presenteren

Moet dat wel zo nodig Wim, dat vloggen? Als de vraag een keer wordt uitgesproken, dan kun je er van uit gaan dat meer mensen zich dat afvragen. Ik ben begonnen met #wimsvlog, korte video´s over business en marketing. Oké, het is een experiment, maar geldt dat niet voor het grootste deel van het leven? En nee, het móet niet, maar het is leuk en leerzaam. Wat wil je meer?

Ik kreeg dezelfde vraag toen ik begon met bloggen in 2002. Inmiddels staan er bijna 1700 artikelen op het internet, op mijn eigen blog en op veel andere sites. De eerste 800 blogs waren speelgoed, pas in 2006 begon ik met zakelijk bloggen. Inmiddels zijn mijn content en mijn aanwezigheid in media en netwerken al jaren mijn source of business. Ik heb nog nooit hoeven adverteren of aan koude acquisitie doen.

Werk genoeg, waarom dan ook nog vloggen? Simpelweg omdat binnen heel korte tijd alle content, ook de zakelijk voor 90% visueel, video (en virtueel) wordt. Ik wil het ontdekken, leren, gebruiken en erover kunnen adviseren. Ik wil meters maken, vallen en opstaan, doorgaan en geleidelijk deskundig worden. Zodat ik mijn klanten straks als-de-beste kan adviseren en instrueren. Ja, het moet dus nodig.

In de goede traditie van mijn #businessblog verklap ik hier en nu vast de eerste ervaringen met #wimsvlog: de beginnerslessen, de quick wins en de valkuilen om te vermijden. Wil jij ook vloggen; doe er je voordeel mee:

  • Begin gewoon. Schuif het niet voor je uit. Je kunt vanávond nog een vlog maken.
  • Gebruik de apparaatjes die je voorhanden hebt. Investeer later maar een keer.
  • Schrijf je eerste vlogtekst helemaal uit. Spreek hem in, kijk hem terug en besluit dan voor eens en voor altijd om nooit meer voor te lezen op camera.
  • Bepaal wat jij aan maximale voorbereiding nodig hebt om 2 minuten spontaan op video te praten over een onderwerp waar je verstand van hebt.
  • Maak een vaste cameraopstelling. Ga een paar keer per dag ervoor staan en maak in twee minuten een punt over een willekeurig onderwerp.
  • Neem op en kijk terug. Neem op en kijk terug. Neem op en kijk terug. Net zo lang tot je helemaal gewend bent aan al die dingen die je anders nooit van jezelf ziet. Nu kun je echt aan de slag.
  • Ontdek dat video een heel andere dynamiek nodig heeft dan een gewoon gesprek. Tip: doe er een schepje van jezelf bovenop!
  • Denk kort en krachtig na over je doelgroep, je topic, je gewenste resultaat.
  • Bezin je op waar je plaatst en hóe je video´s bij je doelgroep gaan komen.
  • Bepaal je format. Duur, opbouw, vaste elementen in je verhaal en als kop en staart.
  • Steel, kijk af, kopieer of verbeter. Goede en slechte voorbeelden te over.
  • Monteer je best geslaagde pogingen op Youtube en vraag anderen om kritische feedback. Vergeet de afkeurders. Luister naar de mensen die je kunnen vertellen hoe het béter kan.
  • Doe de verbeteringen die snel kunnen en herhaal de vorige stap.
  • Haal diep adem.
  • Neem je beste vlog tot nu toe en publiceer en verspreid hem voor zoveel mogelijk reacties. Gefeliciteerd, je bent nu een vlogger.

En wil je reageren op deze blog of op één van mijn vlogs, waarom niet per video?

Deel dit met

2 Reacties

  1. Stephanie

    Heel leuk en tegelijk nuttig beschreven… ik twijfel al tijden en heb al een paar vlogs opgenomen… en weer verwijderd… maar met jouw tips toch eens serieuzer werk van maken (denk ik)

    Antwoord
  2. Wim

    Doorgaan 🙂

    Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. #WIMSWEEK 001 - inspiratie voor je marketing - Wimst - […] Vloggen; de ervaringslessen van een beginner […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer