Het zijn kleine dingen die het níet doen. Níet doen. Níet doen.

Bij de details die het verschil maken, denken we vooral aan kleine maar beslissende plúsjes. Wat we neigen te vergeten, is dat minnetjes net zo doorslaggevend kunnen zijn. En minnetjes zijn vaak minder uitgesproken dan plusjes, maar ze zijn overal.

Je mail of video afsluiten met “Ik kom het graag persoonlijk en vrijblijvend bij u toelichten”. Het klinkt keurig, maar het is drie keer vanzelfsprekend en het voegt drie keer niets toe. Een beetje ondernemer denkt: vrijblijvend of niet, dat bepaal ík wel. Dus waarom niet zo afsluiten: “Wilt u weten wat u kunt besparen? Bel dan mij.”

Geneuzel in de marge? Dat kan zijn, maar wel nuttig geneuzel. Kleine minnetjes kunnen grote afknappers zijn, zonder dat je het in de gaten hebt.

  • stockfoto’s
  • telefoontje tussendoor
  • achterstallig onderhoud
  • teveel praten
  • onvriendelijke telefoniste
  • vetvlekken op het tafeltje
  • niet teruggebeld worden
  • spelfouten
  • verkeerde das
  • moeten wachten
  • slap handje
  • directieparkeerplaatsen vooraan
  • te luid
  • gekreukt visitekaartje
  • overal troep
  • managementjargon
  • fout in de factuur
  • name dropping
  • niet op linkedin
  • slechte adem
  • te laat komen
  • niet reageren
  • detailfocus …

En dit zijn alleen nog maar míjn afknappers.