waardering
Je denkt misschien dat het vanzelfsprekend is. Dat je medewerkers iedere ochtend weer present zijn. Dat je kantoor schoongemaakt is. Dat je koffiemachine werkt en je klanten bellen. Je denkt misschien dat het normaal is, dat ze op komen dagen voor die vergadering. Normaal dat ze hun huiswerk gedaan hebben en dat ze naar je luisteren, als je uitlegt wat je belangrijk vindt. Maar het is niet normaal en het is niet vanzelfsprekend. Vanzelfsprekendheid is een valkuil.

Zelf heb ik het met stromend water en met een verwarmd huis. Met eten op mijn bord en met een werkende internetverbinding. Niet normaal, denk ik terwijl ik mijn tanden poets en ik krijg er een goed gevoel van. Niet normaal, hoe vrij en gezond ik ben. Niet vanzelfsprekend, dat mensen me opzoeken en nodig hebben. Wat vanzelfsprekend is verliest zijn waarde. Waarde moet je toekennen, iedere keer weer. Uitspreken.

Waarde en waardering zitten in de genen van een organisatie. Of niet. Elkaar bedanken voor de gewoonste dingen; het is de cultuur of juist niet. Regelmatig uitgesproken waardering maakt ook ruimte vrij voor kritiek en feedback naar elkaar, zodat er geleerd kan worden. Waardering is de smeerolie van groei en ontwikkeling.