Waar rook is, daar is vuur. En in elk vooroordeel schuilt een kern van waarheid. Zo heb je aan de ene kant marketeers en aan de andere kant verkopers. De eersten zijn van het dromen en denken en de laatsten van het doen en doorzetten. Beetje kort door de bocht misschien, maar verschil moet er zijn. Toch? En verschil is er.

Ooit begonnen als verkoper ben ik snel doorgegroeid naar marketeer. Dat zegt iets over mijn voorkeuren misschien? Ik kan niet ontkennen dat ik altijd meer van slim werken dan van hard werken was. (Over vooroordeel gesproken). En in mijn werkomgevingen van toen was het altijd een nuttige tegenstelling; die van verkopers tegenover marketeers. De onderlinge spanning was om te snijden. Een goed georganiseerd krachtenspel dat veel moois opbracht. Maar dat was in grote organisaties en dat was toen. Is het onderscheid van marketing en verkoop nog zo sterk en hoe zit dat in kleinere organisaties, die van tien of van één medewerker?

Wat doe je het liefst? Puzzelen met gegevens, piekeren over je positionering, of peuteren aan de juiste woorden? Sluit je jezelf graag op met een opgave voor je brein. Ben jij eigenlijk meer de marketeer? Of neem je liever de benenwagen, de hort op, handjes schudden, praatjes maken en wel zien wat er van komt? Heb jij meer verkopersbloed? Het moet natuurlijk allebei gebeuren en liefst een beetje in evenwicht.

Daar waar er voor marketing en verkoop geen aparte afdelingen zijn is het altijd oppassen geblazen. Wat staat er voorop: het brein of de benen? Slimme ondernemers zijn alert op hun hobby’s én hun allergiën. Ze kennen en corrigeren hun pappenheimer. Wat is jouw valkuil en wat doe jij om het evenwicht te bewaren?