Maak verschil met je verhaal

23 nov 2010 | communicatie, presenteren

Er stonden negen ondernemers op het podium en één van hen vertelde een verhaal. De andere acht beantwoorden de gestelde vragen, maar ééntje vertelde een verhaal. De meeste leken overvallen door de vragen die ze kregen. Ze improviseerden iets dat op een antwoord leek, de een gevatter dan de ander, maar het waren improvisaties. Blij dat de presentator uiteindelijk naar de volgende ging. Zij en wij. Maar die ene, die vertelde een verhaal waar we stil van werden, dat ons meenam de zaal uit, als vanzelfsprekend. Het had langer mogen duren.
Het leek uit de losse pols en dat was het knappe er aan. Maar de geoefende luisteraar hoorde een geoefend spreker. Letterlijk. Iemand die wist wat voor vragen er zouden komen. Die zich voorgenomen had om zijn eigen weg te kiezen met het antwoord. Die dat verhaal vaker gedaan had en wist waarmee hij de mensen stil kreeg. Oké, het ging over de bestraling van kanker en over fantastische nieuwe technologie, die effectiever is en het lijden verlicht. Dat komt altijd aan, kun je zeggen. Maar dat is te makkelijk gedacht.
Dat stil makende verhaal zit in iedereen, of het nu gaat over bestralingsapparatuur, financieel advies, beregeningssystemen of culinaire workshops. Om het er uit te krijgen moet je ordenen, voorbereiden, oefenen en oefenen. Het zit erin dat verhaal, ook in jou. Zorg dat het er uit komt op een manier die het verschil maakt. Morgen meer over hoe dan.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer