Let maar op. Het gebeurt je bijna dagelijks. Dat je adem even stokt. Dat je mond openvalt. Of dat je kippenvel krijgt. Dat je iemand iets ziet doen waarvan je denkt: “Hè wat? Die doet iets anders dan ik zou hebben verwacht.” En dat je verbaasd kijkt naar het effect ervan op anderen, of op de situatie. Pak je notitieblok en schrijf het op.

Wie elke dag zo’n krabbel maakt, die heeft na een paar weken een verzameling. In “Afkijken moet” typeerde ik al eens 10 voorbeelden van positief afwijkend gedrag. Dingen die mensen doen die het verschil weten te maken “als het er om gaat”. Verzameld door de jaren heen, eenvoudig omdat ik het heb opgeschreven. Omdat het elke dag voorkomt, zou je het zomaar weer kunnen vergeten. Maar niet als je het opschrijft.

Afkijken kun je leren.
1. Luister naar je lijf. Meestal voel je het voor je het ziet. Je adem, je huid of je keel reageert eerst. Merk dat op en vraag je af wat net daarvoor gebeurde.
2. Bedenk waardoor je verrast of verbaasd bent. Wat verwachtte je en wat deed de ander anders? Wat gebeurde er daarna, in het gesprek of met de mensen?
3. Schrijf het op. Een korte krabbel is genoeg om het je later gemakkelijk te herinneren. En bewaar die dagelijkse notities.
4. Blader terug en zoek naar patronen. Rode draden zeggen iets over gedrag dat werkt. Daar kun je zelf je voordeel mee doen en anderen misschien ook.

Achter ongewoon gedrag schuilt niet zelden een goede gewoonte