Je concurrent is een eitje. Om niet te zeggen een lege dop. In de helft van alle gevallen dat jij met je klant praat, is de concurrentie niet aanwezig. Ze is er niet. Zelfs niet op de achtergrond.

Een groot deel van het zakelijke verkeer is één-op-één. Je komt met elkaar in contact. De ander raakt geïnteresseerd in jouw diensten. Je doet een goed voorstel. En vervolgens mag je het leveren of uitvoeren. De concurrent is niet in beeld geweest. Mijn complimenten.

Het heeft dus geen zin om je druk te maken over al die anderen. Niet in je zakelijke gepieker én niet op het moment dat je bij je klant zit. In de meeste gevallen kiest de klant tussen met jou iets doen of niets doen. Daarmee moet je jezelf dus vergelijken: met niets doen.

Als klanten ergens gevoelig voor zijn, dan is het voor de gevolgen van niets doen. Spin dat goed uit, voor je gaat praten over met jou iets dóen.
Eitje.

>ABONNEER MIJ OP NIEUWE BLOGPOSTS<