a6articlepic1Het is dweilen met de kraan open. Kansloze missie. Geen houden aan. Veel meer dan je lief is zal je bedrijfsinformatie in de toekomst open en bloot op straat liggen. De razendsnelle verspreiding van (draagbare) technologie en social media maakt dat niets straks meer veilig is voor vreemde ogen. Wat voor beveiligingsbeleid organisaties ook zullen ontwikkelen en proberen te implementeren; het zal een achterhoedegevecht blijken. Vechten tegen de bierkaai. Game, set and match.

“Werknemer overtreed vaker BYOD beleid”, las ik, waarbij BYOD staat voor Bring Your Own Device. Uit onderzoek blijkt: Generatie Y verzet zich in meerderheid tegen bedrijfsbeleid voor het gebruik van privé mobieltjes en applicaties op de werkplek. Ik geloof het direct en werd getroffen door de toon van het artikel en de reacties. Verontrusting en machteloosheid ten top. De geest is uit de fles; we zijn definitief out-of-control.

Bereid je er maar vast op voor. Op een toekomst zonder bedgeheimen. Je kunt je ertegen verzetten, maar je kunt je ook voorbereiden op een andere manier van zaken doen en organiseren. Als kennis en informatie geen macht meer geven en geen voorsprong, wat dan nog wel? Als alles direct op straat ligt, hoe behoud je dan betekenis en waarde in het economische speelveld?

Mijn suggestie? Organiseer jezelf zo, dat ze alles van je mogen weten. Onderscheid je van de massa op twee kerncompetenties; empathie en lenigheid. Zorg 1) dat je beter luistert dan alle anderen en 2) sneller beweegt dan de rest. Laat ze zich maar lekker bezighouden met jouw bedrijfsinformatie. Niets aan de hand mits die permanent achterhaald is.