Ik las het weer eens en klikte gelijk weg. “Kijk hier voor een greep uit ons aanbod.” Er zijn weinig commerciële standaardzinnetjes waar ik zo op afknap. Oké, je bent IKEA of HEMA en je maakt regelmatig een bladerboekje met hebbedingetjes. “Een greep uit het aanbod” betekent dan “Kom snel kijken want we hebben nog veel meer.” Zo’n greep is een beetje willekeurig; deze week dit en volgende week dat. “We hebben geen idee wat u zoekt, maar er zit altijd wel iets voor u bij.” Goed voor De Bijenkorf en de Aldi. Maar jij en ik moeten er niet aan beginnen.

Als dienstverlener ben je geen warenhuis. Je hebt geen snuffelbakken en geen weekaanbiedingen. Je traffic bestaat niét uit mensen die toevallig voorbijkomen en tijd over hebben. Je passanten zijn mensen die iets heel specifieks zoeken en met hulp van Google en jouw slimme zoekmachinetactiek bij je landen. Heel even, voor ze weer doorklikken. In die twee of drie seconden moet een klein wonder gebeuren. Er moet aansluiting, herkenning, verlangen ontstaan. “Een greep uit ons aanbod” is op zo’n moment losse floddermarketing. En weg zijn ze.

Ik ben ooit gestuit op een homepage met als aanhef “Wat we allemaal niet doen”. Het was een financiële dienstverlener en ik werd er door getriggerd. Ik kan hem niet terugvinden – misschien was het een brug te ver – maar ik had de aanpak graag laten zien. Vanwege de denkwijze. Misschien ken jij voorbeelden van zo’n hypergefocuste positionering. Misschien bén jij…..