¨Geld, geld en nog eens geld.¨ Het kwam er overtuigd uit, maar opgewekt klonk het niet. En: ¨Als het geen geld oplevert, waarvoor doen we het dan?¨ De spreker kreeg aarzelend bijval uit de zaal. Maar hier en daar kon je de twijfel ruiken. De ROI van contentmarketing; was dat alleen maar geld of was er misschien ook nog iets anders? De ¨keiharde bottomline¨ won het van de hoop op meer. Geld is een nogal overtuigend argument in zaken.

Je kunt altijd alles terugbrengen tot de bottomline. De vraag is echter of dat ook altijd goed is voor de discussie. ¨Harde pegels¨ is stoere managementspeak, die het goed doet in de ratrace. Motiverend of inspirerend is zulk spreadsheetdenken echter niet. ¨Er in zitten voor het geld¨ is voor sommigen een vereiste, voor anderen juist een valkuil. Simon Sineks Golden Cirkel wordt – ook in de corporate wereld – breed beleden en tegelijk matig gepraktiseerd.

Ik had bij de ROI van contentmarketig gehoopt op meer fantasie. Op de overtuiging dat we in een ruimhartig delende wereld van zaken doen elkaar inspireren en stimuleren om het beter te doen, op alle terreinen. Op transparantie en excellentie voor een betere praktijk en een mooiere wereld. Een wereld waarin het ook met de pegels vanzelfsprekend goed komt. Maar dat vraagt om vertrouwen. Ook zoiets.

Is je bottomline doel of gevolg?