Het trieste verhaal van de ongelukkige manager

26 mrt 2015 | coaching, leiderschap, momentum, zelfmanagement

Het is een triest verhaal. Het verhaal van de tekenaar die manager werd. Net als dat van de verkoper die het salesteam ging leiden. Zo ook de verpleegster die benoemd werd tot afdelingshoofd, de monteur tot chef werkplaats.

Ze gingen naar een training om te leren delegeren. Niet het makkelijke delegeren, dat van de corvee, de rotklussen en de administratie. Nee het échte delegeren, dat van de dingen die ze altijd zelf gedaan hadden, die ze zelf het beste konden, die het liefste zelf zouden blijven doen. Het moeilijke delegeren.

De enkeling die ontdekte dat delegeren zijn nieuwe lust en zijn nieuwe leven was, werd succesvol als leider en inspirator. De anderen werden manager en bleven de rest van hun carriëre worstelen met hun aandrang om het zelf te doen. Ze werden middelmatige managers, ongelukkig met het werk van de anderen. Triest.

Elke managerstraining moet daarom beginnen met de vraag ¨Wat doe jij eigenlijk het allerliefst?¨ (Neem daar maar gerust een dagdeel voor). Ongeacht het antwoord moet het advies aan iedere deelnemer zijn: ¨Ga dat dan doen en wordt daar nog heel veel beter in.¨
Laat de managerstraining verdergaan met de paar deelnemers die overblijven.

Deel dit met

2 Reacties

  1. Ruud

    Hallo Wim, eindelijk iemand die hardop durft te zeggen dat wat ik al jaren roep namelijk dat als je goed bent in je vak, dat je daarmee automatisch niet ook een goed manager bent in dat vak. Degenen die het niet met mij eens zijn, en dat zijn er nogal wat, zal ik jouw blog laten lezen, ter inspiratie….!

    Antwoord
  2. Wim

    Doen Ruud 🙂

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer