“Sommige mensen moet je het gewoon niet aandoen, klantcontact. Die zijn daar niet voor in de wieg gelegd. Zonde van je moeite.”
We spraken over acquisitie door kenniswerkers en hij hield in zijn eentje acht mensen aan het werk. Die produceerden voor hem adviezen, jaarrekeningen en rapporten, maar de klant zagen die mensen zelden. “Contact met de klant vindt lang niet iedereen leuk”, was zijn stelling destijds. Inmiddels denkt hij er anders over.

Die mensen van hem waren aanvankelijk best huiverig. Je zult maar zes jaar opgesloten hebben gezeten achter je bureau. Dan is de stap naar buiten heus even wennen. Dan komt een beetje training en begeleiding goed van pas. Maar inmiddels hebben ze allemaal hun eigen accounts en gebeuren er vreemde dingen. De klanten van het kantoor vinden het prachtig, want ze krijgen sneller antwoorden en er worden minder fouten gemaakt. De medewerkers gaan van schroom naar trots en komen met nieuwe klanten waar nog niemand ooit van gehoord had.

De ondernemer heeft het alleen even lastig. Hij moet er nogal aan wennen dat zijn klanten soms liever even iemand anders spreken.