En waarvan ben jij de hoofd-sponsor?

20 sep 2012 | communicatie, ondernemen, strategie

Het was bij een ondernemersnetwerk en het ging over sportsponsoring vorige week. Het verhaal van de sportmarketeer ging over topsport, multinationals en grote budgetten en bedragen. Royaal boven de maat van het MKB en de ZP-ers in de zaal, maar het was informatief. Tijdens mijn gespreksrondje met de zaal bleek dat bij veel van de 80 ondernemers de bestedingen aan sponsoring minimaal waren. Wie sponsoring zegt denkt geld, zo bleek. Te kort door de bocht, is mijn mening.

Natuurlijk is er voor van alles geld nodig. En overal is geld schaars. Dat wringt. Maar wat veel ondernemers zich onvoldoende realiseren, is dat vrijwel alle stichtingen en verenigingen één nóg grotere behoefte hebben en dat is deskundig kader. Mensen met verstand van zaken, financieel, organisatorisch, commercieel en communicatief. En laten dat nou net de kwaliteiten  zijn van ondernemers. Je zou sponsor kunnen worden zonder geld; hoofd-sponsor.

Natuurlijk heb je je handen vol aan de zaak. En natuurlijk moet je weten waar je prioriteiten liggen. Maar misschien is het zakelijk wel heel slim om je overschot aan deskundigheid weg te geven op een plek waar je met open armen wordt binnen gehaald. Misschien kun je het doen als sponsor-in-natura en een mooie tegenprestatie regelen. Maar misschien ook doe je het voor niets, behalve de contacten en het netwerk en de afstraling op je bedrijf. Tenslotte kun je het ook doen voor je dorp, je school, je club; voor de maatschappij. Maatschappelijk partnerschap klinkt ook veel mooier dan sponsor.

Wacht niet tot ze je bellen. Kies iets wat bij je past en stap er op af.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer