Het wordt moeilijker gemaakt dan het is. Er wordt veel teveel over geschreven en gepreekt. Marketing. De essentie van marketing is namelijk supersimpel. Wat voor wie, waarom en hoe dan? Beantwoord je die vier vragen, dan krijg je van mij al een zeven en een half voor marketing.
Veel marketingplannen scoren nauwelijks een zesje. De eerste aandacht gaat naar het wat (zeep, accountancy, webdesign) en de tweede aandacht vaak naar het wat verder allemaal ook nog (shampoo, advies, webhosting). De rest van de tijd gaat het over wat we ook nog kunnen nu we het er toch over hebben (tandpasta, pensioenzaken, ict-advies). Voor de andere vragen (voor wie, waarom en hoe dan?) blijft vaak maar weinig ruimte over. Het resultaat is magazijnuitstalling in plaats van marketing.
Marketing is beperking, bewering en bewijs. Beperking in wat je doet en beperking in wie je klanten zijn. (Laat duidelijk zijn wat niet en voor wie niet). Marketing is ook bewering. Vertel waarom klanten bij jou moeten komen en wat de betekenis voor ze is van wat je doet. Marketing is tenslotte bewijs. Onderbouw je verhaal met feiten, argumenten en referenties.
Wat, voor wie, waarom en hoe dan? Begin met een ruime voldoende.