luisteren
Heb jij ook een luistergezicht? Ik wel. Ik hoef maar ergens binnen te komen en mensen beginnen tegen me te praten. Bekende en onbekende mensen, over van alles en zonder weer op te houden. In een wachtkamer, bij een bijeenkomst of bij de kassa. Mensen zullen het wel aan me kunnen zien, dat ik goed kan luisteren. Ik kríjg soms dingen te horen… Jij ook?

Goed luisteren is een populair onderwerp, vooral bij trainers, coaches en stukjesschrijvers. Daarover hoef ik niet uit te wijden. Maar dat goed kunnen luisteren soms ook lastig kan zijn, daar hoor je weinig mensen over. Mensen die veel luisteren komen soms te weinig zelf aan het woord en dat is jammer. Ligt een beetje aan de anderen, maar zelf kunnen ze er ook wat aan doen. Voorbeelden?

Een interview op de radio. De presentatrice is goed gebekt en heeft een hoog spreektempo. De gast heeft een boek geschreven over een complex onderwerp, is erudiet en formuleert zorgvuldig. Het vraaggesprek wordt een lachertje, met een vragenstelster die de denkpauzes van haar gast steeds sneller invult met antwoorden op haar eigen vragen. Je hoort hoe de presentatrice steeds meer zichzelf interviewt en hoe de geïnterviewde luisteraar wordt. Zij denkt: “Ik moet er wel aan trekken vandaag” en hij zegt later thuis “Ik kwam er gewoon niet tussen”.

Mij gebeurde onlangs ook zoiets. Zakelijk. Voor ik het wist zat ik drie kwartier te luisteren, terwijl ik zelf ook graag wat wilde zeggen. Mijn luistergezicht werkte weer eens tegen me, zou je kunnen zeggen. Maar om eerlijk te zijn, ik was zelf gewoon niet scherp genoeg geweest bij de start van het gesprek. Dat moet ik dus niet doen; gewoon maar gaan zitten praten met mensen zonder een afspraak vooraf; zonder praatplan.

Als je geen praatplan maakt, dan kletsen mensen het uur wel vol met hun dingen. Niet uit boosaardigheid; hun praten is gewoon vulmiddel voor stilte. Je kunt ze helpen door vooraf een voorstel te doen voor het gebruik van de beschikbare tijd. Gespreksdoel, tijdsindeling en volgorde van spreken, mogelijke uitkomst plus even bij ze checken of dat akkoord is. Doet wonderen voor de spreektijd en aandacht die je krijgt. Maar de echte winst is de dankbaarheid en (stille) bewondering voor je professionele aanpak.