Twee ontwikkelingen. Totaal tegengesteld en beiden belangrijk. Eén ervan is van toepassing op jouw onderneming. De ander is goed om te weten. De eerste vraag is: Waar doe jij in? In dingen of in diensten?

Als je in dingen doet, dan heb je het tegenwoordig zwaar te gaan. Alles is overal te koop, beter, sneller en vaak nog goedkoper ook. Je dingen maken het verschil niet. Het verschil zit in jou, je mensen en wat je extra doet voor je klanten. Zodat ze jouw spullen gaan kopen, omdat je de betere dienstverlener bent.  Wie dingen levert moet denken en doen als een dienstverlener. “Verdiensten.”

Als je in dienstverlening zit, zul je niet snel rijk worden. Je tarieven kunnen nog zo hoog zijn, er gaan maar 24 uur in een dag. Belangrijker nog: je kunt maar op een plek tegelijk zijn, dus wat is dan de impact van jouw zakelijk bestaan helemaal? Als je voor veel mensen verschil wilt maken, dan zul je van je diensten dingen moeten maken. Hapklare brokken van deskundigheid en advies. Produceren, verpakken en verzenden. “Verspullen”.

Twee onstuitbare ontwikkelingen. Verdiensten en verspullen. De pijlers van je onderneming. Dingen én diensten.