Heb jij je archief een beetje op orde? Of ben je zo iemand die altijd “weet waar het ongeveer ligt, maar geven me even de tijd?” Wát ook bij je past, een feit is dat “georganiseerd zijn” efficiënt is en een positieve indruk maakt. En dat gaat verder dan de briefjes en bonnetjes.

Goed kunnen “teruggrijpen” is ook een belangrijke kwaliteit in zakelijke gesprekken. Mensen die hun interne archief op orde hebben, zijn aantoonbaar overtuigender en indrukwekkender, dan zij die voortdurend op zoek zijn naar hun argumenten en voorbeelden. Zo’n intern archief hoeft niet meer te zijn dan wat gesorteerde laatjes met belangrijke ervaringen. Een voorbeeld? Ik zal de eerste 5 laatjes noemen die bij me opkomen.

1. Mijn 5 grootste klanten
2. De 3 belangrijkste lessen uit mijn adviespraktijk.
3. De 4 grootste valkuilen in zakelijke communicatie.
4. Mijn 3 belangrijkste persoonlijke overwinningen.
5. De 2 mooiste complimenten die ik heb gekregen.

Ik kan gemakkelijk nog 5 van die interne laatjes noemen, maar je begrijpt het zo wel. Met de boel op orde overtuig je anderen net zo goed als jezelf. Ruim regelmatig je interne archief een beetje op en je grijpt altijd raak.