De Mythe van Must Know

8 feb 2011 | communicatie, leiderschap, ondernemen

Iemand moet het zeggen. En vandaag ben ik iemand. Het belang van kennis wordt zwaar overdreven. Kennis is leuk, maar teveel ervan gaat je tegenwerken. Kennis is het zwarte gat van de ondernemer, zijn bodemloze put, haar gebed zonder einde. Kennis remt actie.
Er is een hele industrie die ons aan kennis verslaafd probeert te maken. De grote producenten zijn uitgevers en congresorganisatoren, die hun bedwelmende oogsten met bootladingen onze werkweek binnensmokkelen. De op- en cursusleiders zijn hun pushers op de straathoeken van ons werkveld. Op het internet delen allerhande dealers gratis kennis uit, zodat we op een dag niet meer zonder kunnen. Nooit genoeg. De zucht naar kennis is verslavend en verlammend.
Er is altijd wel iets nieuws om te weten, een theorie, een procesmodel, een checklist of een stappenplan. “Psst, boek kopen?” is verleidelijk, net als “Klik hier”, “Mis dit niet” en “Schrijf je in voor”. De lokroep van meer, meer en nog meer kennis houdt zo half Nederland van het werk. Op een dag versta je je vak en heb je genoeg gelezen om een jaar vooruit te kunnen. “Nee dank u, ik heb al een boek.” Er is een verschil tussen de aandrang om te willen weten en “need to know”.

Deel dit met

5 Reacties

  1. @JanhenkB

    Een mooie reflectie, dank hiervoor. Het najagen van kennis werkt verlammend op je creativiteit en kan je ook in de weg gaan zitten. Afstand nemen werkt verademend kan ik uit eigen ervaring zeggen 😉

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Afstand en actie zijn goed voor de onderneming. Dank voor je reactie.

    Antwoord
  3. Peter

    De meeste lezers zullen dit meteen herkennen en het er mee eens zijn. Ik ook. Maar we spreken onszelf toch meteen tegen hiermee…

    Want aan deze blogpost hebben we dus echt wat! En kennelijk is het de bedoeling om ook wat aan dit Blog te hebben. En door onze kenniszucht komen we op dit blog! het kan dus toch..

    Als de info specifiek gericht is en van echte waarde, dan is het goed. De ‘kennis’ in deze post, remt dus hopelijk niet de actie..

    Vaak schort het wel aan juist die echte waarde gericht aan de juiste doelgroep..

    Dit blog valt buiten de oproep die het hier doet! Don’t miss this one!

    😉 Peter.

    Antwoord
  4. Jos van Hout

    Need to know or niet to know. Is dat the question? Ik weet het niet. Of wel. Dat durven zeggen is voor velen al een brug te ver. Die liever de indruk wekken alles te weten. Waarvan er sommigen dat ook werkelijk wíllen. En zolang er daar genoeg van blijven spinnen uitgevers en congresorganisatoren er garen bij. Wij in de communicatiebranche trouwens ook.

    Antwoord
  5. Mieneke

    Het vervelende van kennis is dat ik nooit meer kan doen alsof ik het niet weet. Nu ik eenmaal het verband heb ontdekt tussen daadkracht en kennis (hoe meer kennis, hoe minder daadkracht) dan krijg ik wel eens de neiging om mijn kop in het zand te steken. Gewoon doen en er niet te veel over nadenken. Maar misschien is dat ook wel kennis: weten wanneer het de moeite loont om kennis te vergroten en weten wanneer het zinvoller is om te starten met de kennis die ik nu heb. Want is het niet zo dat hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je allemaal niet weet?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer