De 3 V’s van een geslaagde presentatie

16 nov 2010 | communicatie, gespreksvoering, presenteren

Als je binnenkort een presentatie moet geven, is het belangrijk dat je dit even leest. Deze blogpost gaat namelijk over de drie V’s, de drie hoofdelementen van een goede presentatie. Wie gebruik maakt van de 3 V’s, die zet grote stappen op weg naar een geslaagde en overtuigende presentatie.
Mensen krijgen tegenwoordig zoveel over ze heen, dat je blij mag zijn als ze íets van je verhaal onthouden. Ervaren sprekers houden daar rekening mee en ze concentreren zich op één boodschap en herhalen die ongegeneerd keer op keer. Ze bouwen hun presentatie op met het schema van de 3 V’s. Ze Voorspellen hun publiek wat ze gaan vertellen, ze Vertellen wat ze te vertellen hebben en tenslotte Vatten ze samen wat ze zojuist verteld hebben. Met deze opbouw hebben ze de grootste kans dat hun verhaal blijft hangen. En dat verhaal zelf maken ze niet ingewikkelder dan nodig. Ze overschatten hun gehoor niet.
Voor wie zelf aan de spreekbeurt is; het gaat dus om een eenvoudig en duidelijk verhaal. En dat verhaal Voorspel je, Vertel je en Vat je samen. Eén keer, tweer keer of zo vaak als je voelt dat nodig is. Voorspel, Vertel en Vat samen. Onthouden en proberen de volgende keer.

Deel dit met

2 Reacties

  1. Marlies van der Meer

    Hai Wim deze bekende 3 V’s (of T’s in het Engels “Tell them what you’re going to tell them. Tell them. Tell them what you told them.” ) zijn niet geschikt voor iedere soort presentatie.
    De 3 V’s werken voor een presentatie waar je informatie moet overbrengen die de mensen ook echt moeten onthouden (soort mini-training).
    Maar als je een presentatie houdt die meer gericht is op een inzicht of boodschap overbrengen OF die bedoeld is om te entertainen, dan werkt het soms beter als je niet voorspelt wat je gaat vertellen, maar de mensen wakker schudt met een anekdote; een schokkend feit en/of bij je verhaal betrekt door te beginnen met het stellen van vragen.
    Na deze opening kun je je publiek alsnog ‘voorspellen’ wat je ze gaat vertellen maar dat hoeft niet.
    Gebruikelijk is inderdaad om een presentatie af te sluiten met een samenvatting (waarin bij voorkeur een conclusie is verwerkt), maar eigenlijk moet het allerlaatste wat je zegt een call to action zijn (van laat uw visitekaartje achter als u meer informatie wilt tot koop mijn boek).

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Natuurlijk Marlies en dank voor je aanvulling. Het een sluit het ander niet uit en in de combinatie VVV en verhalen & interactie is gewoon sterker. De meeste presentaties gaan aan teveelheid van boodschappen ten onder. Derhalve.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer