Over de rooie was ik vanmorgen. Ziedend. Stoom uit m’n oren. Zo boos, dat ik de aanvechting voelde om even helemaal leeg te lopen op Twitter en Facebook. Met hoofdletters en uitroeptekens. En toch heb ik het niet gedaan. Een loopje naar de koffieautomaat, diep ademhalen en tot tien tellen. Nee, nu gaat het wel weer. Maar toch.

Boosheid is een creatieve bron. De mooiste dingen ontstaan uit ontevredenheid. Over de status quo, over “hoe we de dingen hier doen”, over “daar kun je toch niks aan veranderen”, over “neem het maar voor lief” en “wind je er niet zo over op”. “Niet dus”, zegt de boosheid. En “dat gaan we toch echt anders doen”. In de buurt van boosheid is meestal een gat in de markt. De overtuiging dat het beter kan en beter moet, is het vertrekpunt en de energie van veel succesvolle ondernemers.

Het benutten van je professionele boosheid, is als het temmen van een volbloed paard. Je zult eerst alle hoeken van de wei zien – en waarschijnlijk meer dan eens – voordat je diepgevoelde boosheid kunt beteugelen, besturen en benutten. Maar als je eenmaal zo ver bent, dan heeft je boosheid geen geheimen meer voor je. Dan wordt ze gedrevenheid. Dan word je vrienden voor het leven. Het ondernemersleven.