Die is goed! Over mijn ondernemershart.

Als ik in Groningen ben rij ik wel eens opeens achter zo'n vrachtwagen. En in Breukelen ging ik laatst nog even langs bij de fabriek. Op die vrachtwagen staat ook in 2017 nog de naam van mijn opa. En die fabriek was van mijn andere grootvader en later van mijn vader....

Echt goede corporate bla-bla

Het is maar de vraag wat het grootste van twee kwaden is; te weinig actie of te weinig gepraat. Ondernemersbloed heeft traditioneel een hoog gehalte “niet lullen maar poetsen”. Activiteit, liefst met voorzetsel pro-, is synoniem geworden voor resultaat en succes. Het...

Momentum; natte vinger en wind mee?

Ik moet er erg om lachen altijd. Om de blogs en artikelen over de kantoorjungle, de management mythes en de bullshit bingo's. Het ontzenuwen van de vaagklets en de dikpraat van "consultantanttypes" is een gat in de markt. Een gat voor stukjesschrijvers die, als ze er...

Wakker liggen voor ondernemers

Strategie en ondernemerschap; checklist van acht punten We slapen met z’n allen te weinig. En de ondernemers onder ons al helemaal. De 24-uurs prikkeleconomie zorgt ervoor dat we onvoldoende uren maken in bed. Slaapwetenschap mag dan een relatief jonge discipline...

Hét criterium voor topcontent

De beste content is niet dat filmpje, dat al meer dan een miljoen keer is gedownload. De beste content is niet die grappige spreuk, die je wel op je Facebook tijdlijn móet plaatsen. Net zo min als dat fragment uit die talkshow (die iedereen toch al heeft gezien). Het...

De ongemakkelijke stilte rond alcohol

Als er totaal geen reactie komt. Als het ongemakkelijk stil wordt. Dan is er meestal wel iets aan de hand, iets dat we liever uit de weg gaan. Je roept in de put en er komt geen echo. Stilte. Zelden kreeg ik zo weinig weerklank als op mijn nieuwste column op...

DE klant heeft niet altijd gelijk.

Natuurlijk. Die lezer die voor dat boek niet meer naar jouw boekhandel komt, die mist veel. Ook waar: de klant die op een marktplaats iemand met een lager tarief vindt, die heeft niet door hoe goed je bent. Zoals de autorijder die je inruilbod afslaat, omdat iemand op...

Hoera voor de buitenbeentjes

Ik kon z'n bloed wel drinken bij tijd en wijle. Van alle parfumeurs waarmee ik samenwerkte was hij de meest eigenwijze, onaangepaste en onhandelbare. Ronduit een etter soms ook, naar mij en naar anderen. Maar hij was ook een van de beste parfumeurs. Ongelofelijk, wat...

Managers brokkenmakers

Management is weer eens dood. NRC wijdt er vandaag een bijlage aan en de bijval is niet van de lucht natuurlijk. Zelf sta ik er nét iets anders in. Zelfsturing is mooi, maar geen alternatief voor leiderschap. Daar heb ik al vaak over geschreven. Dat neemt niet weg dat...

Het onkruid in je marketingtuintje

Ze kunnen wel zoveel beweren, maar op een dag is het dweilen met de kraan open. Dan kun je er marketing tegenaan gooien zoveel als je wilt. Dan kun je slimme campagnes of grote budgetten inzetten, maar dan helpt niks meer. Dan is de kwaaie geest uit de fles. Wat je...

De onbesproken échte les van Simon Sinek

Noem het 'value-based marketing', 'purpose-drivenmarketing' of 'golden circle marketing': er is geen organisatie die zich de afgelopen jaren niet heeft gebogen over zijn of haar 'waarom'. Het waarom, in dit geval, zoals uitgelegd door Simon Sinek. Mensen overtuigen...