Goed gedrag als handelswaar

Gedrag is te koop. Als we iemand voor ons karretje willen spannen, dan is geld een probaat middel om te bereiken wat we willen. Worst en stok, premies en boetes. Overheden en organisaties, ouders en instellingen, allemaal maken we gebruik van het mechanisme. Met de...

Kop in het zand marketing

Het duurde van vrijdag tot maandag, dus het was voorbij voor we het wisten. Geslaagd? Ja, dank je en we gaan het vaker doen, zo'n weekendje. Waar? Ergens in Limburg. Hoe? Het eerste het beste bungalowpark op internet. Prima in orde, alleen slechte matrassen en...

Nuttig geneuzel in de marge

Het zijn kleine dingen die het níet doen. Níet doen. Níet doen. Bij de details die het verschil maken, denken we vooral aan kleine maar beslissende plúsjes. Wat we neigen te vergeten, is dat minnetjes net zo doorslaggevend kunnen zijn. En minnetjes zijn vaak minder...

Twee soorten feelgood

Ik heb niks tegen kattenfilmpjes. Of tegen foto´s van andere pluisdieren; hoe jonger hoe snoeziger. Heel veel mensen worden er even een beetje blij van. Zelf heb ik het meer met muziek dan met plaatjes. Ik kan aangenaam geraakt worden door een mooi stuk, door een paar...

Is jouw strategie ook lauw loene?

Het is oude theorie. Die van de neutraliteit in het zakelijk verkeer. Zorg dat je bij de eerste indruk zo neutraal mogelijk bent, dan ben je interessant voor zoveel mogelijk mensen. Laat je kleding, je houding, je introductie niet opvallen, afleiden, of de aandacht...

Geef me je unieke trefwoord

Je bent niet zo duidelijk als je denkt. In ieder geval niet duidelijk genoeg. Jijzelf, je organisatie, je team moeten het doen met een heel klein plekje op mijn harde schijf. Een paar kilobyte, ergens in een hoekje, van een map, op een lijstje tussen tetrabytes aan...

Die is goed! Over mijn ondernemershart.

Als ik in Groningen ben rij ik wel eens opeens achter zo'n vrachtwagen. En in Breukelen ging ik laatst nog even langs bij de fabriek. Op die vrachtwagen staat ook in 2017 nog de naam van mijn opa. En die fabriek was van mijn andere grootvader en later van mijn vader....

Echt goede corporate bla-bla

Het is maar de vraag wat het grootste van twee kwaden is; te weinig actie of te weinig gepraat. Ondernemersbloed heeft traditioneel een hoog gehalte “niet lullen maar poetsen”. Activiteit, liefst met voorzetsel pro-, is synoniem geworden voor resultaat en succes. Het...

Momentum; natte vinger en wind mee?

Ik moet er erg om lachen altijd. Om de blogs en artikelen over de kantoorjungle, de management mythes en de bullshit bingo's. Het ontzenuwen van de vaagklets en de dikpraat van "consultantanttypes" is een gat in de markt. Een gat voor stukjesschrijvers die, als ze er...

Wakker liggen voor ondernemers

Strategie en ondernemerschap; checklist van acht punten We slapen met z’n allen te weinig. En de ondernemers onder ons al helemaal. De 24-uurs prikkeleconomie zorgt ervoor dat we onvoldoende uren maken in bed. Slaapwetenschap mag dan een relatief jonge discipline...

Hét criterium voor topcontent

De beste content is niet dat filmpje, dat al meer dan een miljoen keer is gedownload. De beste content is niet die grappige spreuk, die je wel op je Facebook tijdlijn móet plaatsen. Net zo min als dat fragment uit die talkshow (die iedereen toch al heeft gezien). Het...