Hoe je momenteel zelf in het werk zit is niet zo belangrijk. Er is werk zat, alleen weet je het nog even niet naar binnen te schuiven. Als je maar genoeg hoort dat het schaars is en dat de tarieven onder druk staan, dan ga je dat nog geloven ook. Het laatste waaraan je denkt is dan wel het verhogen van je prijs. Maar wás het maar het laatste wat je deed. Het is al weer te lang geleden. Redenen genoeg om er nú wat bovenop te doen.

Ik doel niet op inflatiecorrectie. Die spreekt voor zich. Wanneer deed je dat voor het laatst? Nee er zijn nog drie hoofdredenen voor het naar boven bijstellen van je tarief:

  1. Je denkt in kosten in plaats van opbrengst. Maar je klant denkt anders. En je moet hem daar even bij helpen. Je prijs moet het laatste zijn, waarnaar hij kijkt in de offerte. Als dat in werkelijkheid anders is, heb je daaraan misschien zelf iets bijgedragen. Of iets nagelaten.
  2. Je denkt in uren in plaats van producten. Klinkt als hetzelfde, maar is toch anders. Je dekt je kosten, plus een beetje winst. Maar je verkoopt je tijd en die is een keer op. Het sommetje is simpel. Maak spullen van je diensten en maak die betaalbaar. Zo worden je uren vanzelf “onbetaalbaar”.
  3. Je klanten onderschatten je. Degenen die écht waarde zoeken, kijken anders naar je prijskaartje. Ze aarzelen bij goedkoop, omdat ze genoeg ervaren hebben, dat goede waar naar zijn geld is. Ze kijken eerst naar betekenis en opbrengst. Breng ze niet aan het twijfelen met je prijskaartje. Wees niet “te mooi om waar te zijn.”

Je prijs staat of valt niet met je uren of je kosten, maar met je kijk op jezelf.