IMG_5151Ze vonden het geen slecht verhaal. Er waren mindere presentaties. Het duurde niet te lang en er is niemand bij weggelopen. De organisator was ook tevreden: “Je hebt er soms bij die de zaal binnen een paar minuten kwijt zijn. En nog bedankt voor je inspanning.” Tijd voor de borrel.

Misschien ben je zelf ook wel tevreden. Je verhaal liep lekker. Geen technische problemen en ook geen blackouts. Blij dat het erop zit. Maar misschien had je stiekem ook wel op meer gehoopt. Meer vragen uit de zaal, meer complimenten achteraf, meer mensen die je om je kaartje komen vragen en “of ze je een keer mogen uitnodigen?” Als dat je ambitie is voor een volgende keer, dan heb ik nog wel een paar tips voor je, in willekeurige volgorde.

  1. Schrap het grootste deel van je dia’s
  2. Gebruik meer plaatjes en minder tekst
  3. Begin met een korte anekdote
  4. Beperk je tot één groot punt dat je wilt maken
  5. Zorg voor spanning, bijvoorbeeld tussen hoe het is en hoe het ook kan zijn
  6. Laat de rest van je verhaal in dienst van dat ene punt staan
  7. Herhaal die centrale boodschap vaker
  8. Vertel over minstens één persoonlijke ervaring
  9. Als het even kan, noem een paar opvallende cijfers
  10. Illustreer het met voorbeelden uit de praktijk
  11. Vraag je publiek naar herkenning en ervaringen
  12. Reageer echt op vragen en tegenwerpingen
  13. Wees ontvankelijk en hou tegelijk je punt overeind
  14. Vat het nog maar weer eens samen
  15. Geef ze een persoonlijke vraag mee

De meeste presentaties gaan best goed. Er kan er maar één met kop en schouders bovenuit steken.